APU programmas ietvaros seminārs pilsētas skolu pedagogiem “Nāk rudens izgreznot Latviju”
24.11.2017.
Pedagoģiskās metodes un paņēmieni darbā ar bērniem, kuriem ir runas, valodas un dzirdes traucējumi
—–
Palīdzi bērnam būt ne par tevi, bet par sevi pašu…
Janušs Korčaks
2017.gada 24.novembrī Daugavpils logopēdiskā internātpamatskolā – attīstības centrā bija organizēts seminārs pilsētas skolu pedagogiem “Nāk rudens izgreznot Latviju”.
Semināru atklāja skolas direktore Marika Raičonoka. Viņa apsveica dalībniekus un novēlēja, lai katrs gūtu pieredzi savam darbam ar bērniem, kuriem ir nepieciešama speciālistu palīdzība.
Pasākuma turpinājumā uzstājās sākumskolas pedagoģe Ilona Geriņa. Viņa izklāstīja, kā tiek organizēts mācību process 3.klases izglītojamiem, ievērojot APU programmas noteikumus. Pedagoģe piedāvāja semināra dalībniekiem paskatīties video stundu. Tās pamatā bija izmantoti integrācijas paņēmieni, kuri virzīti uz to, lai maksimāli ieinteresēt un motivēt skolēnus uz mācību darbu stundā. Pateicoties vairāku stundu tēmas apvienojumam, izglītojamie guva priekšstatu par apkārtējo dabu, novēroja kokus skolas teritorijā, nodarbojās grupās un individuāli, radoši pildīja uzdevumus. Visās mācību stundās bērni daudz runāja, bagātināja vārdu krājumu, attīstīja saistīto runu. Šo visu procesu pamatā bija skolas APU noteikumu ievērošana stundu un ārpusstundu laikā. Caur visu četru stundu pārgāja tēma “Latvijas daba – koki rudenī”. Skolotāji runāja par mīlestību un dabas aizsardību, ievērojot APU noteikumus. Izglītojamie ar speciālo cilvēciņu sejiņām, rādīja, kā viņi saprot mācību materiālu un uzdevumus. 3.klases izglītojamie mācījās skaitīt, reizināt un atņemt gan dažādus kokus, gan koku mūžu. Dabaszinības stundā, ar skolotāju Ilmāru Trokšs – Traško, bērni uzzināja par koku dzīvi, pētot to skolas apkārtnes teritorijā. Vizuālās mākslas stundā, ar skolotāja Žannu Bukovsku, izglītojamie zīmēja kokus un rotāja tos ar lapām, kurās bija uzzīmēts Latvijas sarkanbaltsarkans karogs. Attīstības centra pedagogi, apvienojot četras mācību stundas, padziļinot skolēnu zināšanas, parādīja, cik interesanti var sniegt mācību materiālu, izmantojot integrācijas metodes stundu plānošanā un vadīšanā. Semināra dalībnieki redzēja, kā praktiski var latviešu valodu, dabaszinību, vizuālo mākslu un matemātiku apvienot ar kopīgu tēmu, ievērojot gan starppriekšmetu, gan iekšpriekšmetu sakarus.
Skolas pedagoģe logopēde Valija Martinova semināra dalībniekiem parādīja, kāds darbs bija izdarīts ar pilnīgi nerunājošo bērnu, kuram ir V pakāpes vājdzirdība un kohleārais implants, no skaņu, vārdu savienojumu veidošanas, pie teikumu uzbūves un saistītās runas veidošanas.
Seminārs bija sagatavots izcili. Katrs pasākuma moments bija pardomāts. Patīkami skatīties uz skolā strādājošiem profesionāļiem. Katras uzstāšanas laikā bija jūtama pedagoģiskā profesionalitāte, milzīga pieredze darbā ar bērniem, kuriem ir runas, valoda, kā arī dzirdes traucējumi.
Semināra dalībnieki pateicās par interesantu pieredzi darbā ar bērniem, kuriem ir vajadzīgs īpašs speciālistu atbalsts. Par pieredzi, kuru katrs pasākuma dalībnieks varēs pielietot savā praktiskajā darbā.
Klātesošajiem bija doti interesanti padomi, kā arī Januša Korčaka 10 baušļi, kuri var palīdzēt katram saprast to, ka neviens no bērniem nebūs tāds, kāds ir skolotājs, bet ikdienu audzinot un mācot, bērnam ir jāpalīdz būt pašam par sevi…
Rakstu sastādīja Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra
izglītības metodiķe, logopēde Ilona Valentanaviča.