Daugavpils pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu MA pieredzes apmaiņas seminārs

20.12.2017.

“Ar gaišām domām Ziemassvētkus gaidām…” Bērni – autisti. Pedagoģiskās metodes un paņēmieni.

—– 

Palīdzi bērnam būt ne par tevi,

bet par sevi pašu, jo

viņa dzīve varbūt pat grūtāka, tā

ka viņam nav Tavas pieredzes…

Janušs Korčaks

 

No seniem laikiem, no mūsu tautas vēstures dzīlēm pie mums nāk tautas tradīcijas.

Ar katru gadu vairāk cilvēku nonāk pie sapratnes, ka tādas tautas svētku vērtības, parašas, vairāk tuvina dažādu tautību un nāciju cilvēkus. Tā caur dziļu tautas tradīciju ievērošanu veidojas sapratne un piederības sajūta savai tautai, kā arī citu tautu tradīciju paražu sapratne un cieņa.

2017.gada 14.decembrī tradicionāli Daugavpils logopēdiskā internātpamatskolā – attīstības centrā bija organizēts pieredzes apmaiņas seminārs pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu MA “Ar gaišām domām Ziemassvētkus gaidām…”.

Semināru atklāja skolas metodiķe Ilona Valentanaviča. Viņa apsveica dalībniekus ar gaišo Ziemassvētku tuvošanos. Semināra svētku noskaņojumu arī veica skolas izglītojamo koncerta dziesma “Piparkūkas”, mūzikas skolotājas Tatjanas Mihejevas pavadījumā.

I.Valentanaviča pārejot pie galvenas semināra tēmas “Bērni – autisti. Pedagoģiskās metodes un paņēmieni speciālistu darbā”, pastāstīja par to, ka gribam vai negribam to saprast, bet katrs no cilvēkiem ir neatkārtojams. Nekad jau neatkārtosies ne Sokrats, ne J.S.Bahs, ne A.Einšteins, ne A.S.Puškins. Katram ir jānodzīvo savu mūžu un jāveic savu ieguldījumu dzīvē, tikai visizcilākajiem – visas planētas mērogā. Nav neviena līdzīga gan pēc ārējā izskata, gan no skata uz dzīvi, problēmu uztveres un sapratnes. Vienu un to pašu var dzirdērt dažādi. Katram ir savs personiskais briedums, gatavība pieņemt vai nepieņemt cita cilvēka atšķirību. No tā, cik mēs esam gatavi eksistēt ar cilvēkiem, kuriem ir pavisam cita pasaules uztvere, kuriem parasta dzīves un saskarsmes realitāte var izraisīt nepārmērīgi lielu diskomfortu un nepārvarama rakstura problēmas, no tā, cik mēs esam gatavi saprast un atbalstīt šos cilvēkus, atkarīgs, cik labi eksistēs autisti mūsu sabiedrībā. Protams, ir grūti pieņemt tos, kam vajag ļoti lielu uzmanību, milzīgu pacietību, izturību, palīdzību, sapratni un daudzu speciālistu atbalstu. Svarīga tēma, kura, ievērojot šo cilvēku vajadzības, pieprasa analizēt un mainīt sabiedrības saskarsmes stilu un pieeju mācību procesā, jo līdzīgu autistu nav. No Amerikas, Eiropas, Anglijas autisms plaši sāk ieiet mūsu pirmsskolas izglītības iestādēs un skolās. Robeža starp autistiem un pārējiem bērniem sāk kristalizēties ar katru dienu spilgtāk un spilgtāk. Vai tā ir psihiskā rakstura pataloģijas, vai personības un sabiedrības attieksmju un pieņemšanas, vai nepieņemšanas problēma, kur bērna attīstības traucējums ietekmē gan viņa uzvedību, gan emocionālas, gan apzināšanas, praktiski visas dzīves sfēras. Milzīgs darbs, kurš ar lielu atbildību gulstas uz bērna ģimenes locekļu pleciem un uz sabiedrību, mācību iestāžu speciālistiem un pedagogiem.

Klātesošo uzmanībai tika piedāvāta video filma par bērniem autistiem.

Semināra turpinājumā skolas speciālisti – logopēde Valija Martinova, metodiķe, surdopedagoģe Ludmila Siņakova un logopēde Ludmila Li dalījās pieredzē ar pasākuma  dalībniekiem par to, kā viņas novembrī piedālījās Rīgā starptautiskajā konferencē “Labā prakse autisma jomā 2017”. Speciālisti deva plašu konferences temata aprakstu, stāstīja par ārvalstu speciālistu, strādājošo ar autistiem, pieredzi. Plaši tika dots konferences norises pārskats un galvenie ieguvumi. Skolas speciālisti pastāstīja par savu pieredzi darbā ar izglītojamiem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi.

Kā rakstīja Janušs Korčaks “… neviens no bērniem nebūs tāds, kāds ir skolotājs, bet ikdienu audzinot un mācot, bērnam ir jāpalīdz būt pašam par sevi…”.

Semināra organizatore I.Valentanaviča klātesošajiem novēlēja, lai katrs gūtu pieredzi savam darbam ar bērniem, kuriem ir nepieciešama speciālistu palīdzība un labvēlīgā semināra noskaņojumā piedāvāja  noklausīties dzejoli.

Skolas logopēdes Danas Lahtionovas izpildījumā, skanēja svētku dzejolis “Ar gaišām domām Ziemassvētkus gaidām…”.

Svētku pasākuma turpinājumā vārds tika dots skolas psiholoģei Olgai Karkinai ar tēmu “Rosināsim Ziemassvētku noskaņojumu…”. Semināra viesi klausījās par Ziemassvētku tradīcijām. Visi atcerējās pagājušā gada notikumus un sasniegumus. Viesi kopā ar psiholoģi izveidoja “Sasniegumu ķēdīti”, aizraujoši gatavoja svētku rotājumus un izrotāja egli, kuru paši izgatavoja no egļu zariem. Klātesošie dalījās par saviem sapņiem nākamajam gadam.

Skolas psiholoģe Olga piedāvāja darbu grupās “Ko gaidu es no nākamā gada?”. Dalībniekiem vajadzēja izvēlēties jebkuru no asociatīvajām kārtīm. Katrs, skatoties uz attēlu, kurš attēlo notikumus, dalījās par savām asociācijām un priekšstatiem.

            Nobeigumā, sirsnīgus apsveikumus un pateicības vārdus semināra dalībnieki izteica Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra direktorei Marikai Raičonokai, metodiķēm un pedagogiem –  speciālistiem par interesantiem pasākumiem un semināriem pilsētas mērogā.

 

Rakstu sastādīja Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra

izglītības metodiķe, logopēde Ilona Valentanaviča.