Daugavpils pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu pieredzes apmaiņas seminārs “Veiksmīgās bērna attīstības priekšnosacījumi”
2024.gada 23.septembrī Daugavpils Stropu pamatskolā – attīstības centrā norisēja Daugavpils pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu pieredzes apmaiņas seminārs “Veiksmīgās bērna attīstības priekšnosacījumi”. Semināru atklāja Daugavpils logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu metodiskās apvienības vadītāja, Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra izglītības metodiķe, logopēde I.Valentanaviča. Pasākuma dalībnieki bija sveicināti ar jaunā mācību gada uzsākšanos.
Semināra turpinājumā vārds tika dots Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra sākumskolas skolotājai Ilonai Geriņai, kura strādā ar bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. I.Geriņa dalījās pieredzē ar speciālistiem, runājot par mācību programmas kodu atšķirību. Runājot par speciālo izglītību I.Geriņa stāstīja par speciālo izglītības programmu kopumu, kas tiek īstenotas Latvijā. MK noteikumos tiek aprakstītas mācību programmas ar atbalsta pasākumu nepieciešamību, atbilstoši mācību programmas saturam. Tika piedāvāti nepieciešami pedagoģiskie palīginstrumenti darbam ar izglītojamajiem ar attiecīgo traucējuma veidu. I.Geriņa stāstīja, ka MK noteikumos Nr.566 ir aprakstīti traucējumu veidi, mācību procesa organizācijas galvenie principi, individualizēta atbalsta pasākumu nodrošināšanas principi mācību satura apguvei, mācību līdzekli, kas ir nepieciešami atbalsta personāla darbam, kā arī ir piedāvātas mācību programmas. MK noteikumos Nr.566 1.pielikumā ir aprakstīti atbalsta pasākumi pēc attiecīga traucējuma veida. MK noteikumos Nr.566 2.pielikumā individuālais izglītības programmas apguves plāna paraugs un katram pedagogam un speciālistam tas ir jāzina un jāprot pielietot. 2022.gadā Valsts izglītības satura centrs ir izstrādājis metodisko līdzekļi, kas palīdz izstrādāt individuālo izglītības programmas apguves plānu, pielāgojot to izglītojamā vajadzību atbalstam. Visc.gov.lv metodiskajos materiālos var atrast ieteikumus individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādāšanai, pielāgojot izglītojamā individuālajām spējām, izglītības procesa organizēšanai, ievērojot viņa pieredzi, prasmes, spējas, attīstības līmeni, izziņas procesu īpatnības un veselības stāvokli mācību programmas izvirzīto un sasniedzamo rezultātu sasniegšanai. I.Geriņa parādīja didaktiskus līdzekļus mācību vielas apguvei. Tika piedāvātas mācību saites pedagogu darbam un pastāstīts par to saturu, lietošanas nosacījumiem izglītojamo veiksmīgai prasmju un attīstības veicināšanai pateicoties mūsdienīgo viedtehnoloģiju izmantošanai stundu organizēšanas un mācību materiāla pasniegšanas procesā.
Mācību gada sākumā pieredzes apmaiņas semināra dalībniekus apsveica Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Iekļaujošas izglītības atbalsta centra vadītāja Tatjana Maņkovska. Viņa pastāstīja par atbalsta pasākumu piemērošanas pamatiem. Tika stāstīts par atgādnēm, kā tos pielietot un cik svarīgi ievērot nosacījumus, kad tiek izmantoti atgādnes materiāli. T.Maņkovska atzīmēja to, ka speciālistiem un pedagogiem ir svarīgi pareizi lietot terminoloģiju saistībā ar mācību programmas koda piešķiršanu. Tika stāstīts par Daugavpils PMK darba izmaiņām izglītojamo pieņemšanā. Semināra dalībnieki tika aicināti uz pieredzes apmaiņas semināru uz Daugavpils Draudzīgā aicinājuma vidusskolā.
Pasākumā tika uzdoti speciālistu dažādi jautājumi par skolēnu vecāku vēlmēm mainīt bērnam mācību programmas kodu uz kuriem atbildi sniedza T.Maņkovska. I.Valenanaviča apzīmējot skolēnu mācību un veselības problēmas, uzsvaru lika uz to, ka mācoties pēc savas mācību programmas koda izglītojamais daudz efektīvāk apgūst viņam piemēroto mācību programmas saturu, tiek realizēti pamatnosacījumi sasniedzamā rezultāta sasniegšanai, psihoemocionāli bērns jūtas daudz labāk un drošāk, daudz veiksmīgāk noris viņa traucēto attīstības zonu korekcija.
Semināra turpinājumā Daugavpils speciālistu MA vadītāja I.Valentanaviča katram semināra dalībniekiem piedāvāja iepazīties un sniegt savus priekšlikumus 2024./2025. mācību gada prioritāšu plānā, izteikties par plāna tālākiem uzdevumiem un metodiskās apvienības darba virzieniem.
Sekojot 2024./2025.mācību gada Daugavpils speciālistu MA plāna prioritātēm, I.Valentanaviča aicināja MA pārstāvjus aktivizēties darba pieredzes semināru un pasākumu organizēšanai, sniegt savus piedāvājumus to vadīšanai.
I.Valentanaviča klātesošos iepazīstināja ar skolas speciālistu logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu MK un DSPAC darbu.
Pieredzes apmaiņas semināra nobeigumā I.Valentanaviča novēlēja visiem speciālistiem stipru veselību, emocionāli morālo izturību, panākumus un labus sasniegumus darbā.
Rakstu sagatavoja Daugavpils pilsētas logopēdu, surdopedagogu un speciālo pedagogu MA vadītāja, Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra izglītības metodiķe, logopēde I.Valentanaviča