Mācīties, draudzēties, spēlēties

30.01.2018.

Mīli savu bērnu jebkuru – netalantīgu, nelaimīgu, pieaugušu. Esi ar viņu un  priecājies ar viņu. Kad bērns ir ar Tevi, tie ir svētki!

Janušs Korčaks

—–

Cik pieaugušo cilvēku, tik daudz arī viedokļu, kā pareizi ieaudzināt bērnos sapratni par to, ko nozīmē pieklājība savstarpējās attiecībās, cieņa pret vecākiem, pieagušajiem un pedagogiem, nopietna attieksme pret mācībām, kuras ietekmē katra bērna dzīves nākotni…

Bērniem ir svarīgi būt gataviem dzīves situācijām, kuras ne vienmēr ir vienkāršas.

Kā palīdzēt bērniem izveidot pareizo rīkošanu dzīvē? Tas ir viens no sarežģītākajiem jautājumiem gan vecākiem, gan pedagogiem, gan pašiem bērniem, jo bieži skolēns nevar pat paskaidrot savas rīcības iemeslu.

2017./2018. mācību gadā mūsu skolas pedagogi vairākas reizes ciemojās Rīgas centrā “Dardedze”. Tur viņi mācījās pareizi pielietot izglītojošās spēles “Mācīties, draudzēties, spēlēties”, “Dusmu kontroles spēles”, “Kas un kāds es esmu?”. Mūsu skolas pedagogu vēlme iemācīt izglītojamos dzīvot droši sava ģimenē, mācību iestādē un ārpus tas, kā arī sabiedrībā.

Viena no svarīgākajām pedagoga lomām skolēnu izglītošanas procesā ir audzināšana.  Kāpēc viena metode strādā un viegli dot gaidamo rezultātu, bet cita pavisam nevar realizēties? Šis jautājums vienmēr mudina mūs meklēt, domāt un, galu galā, atrast tieši bērnam nepieciešamu situācijas sapratnes un atrisinājuma variantu.

Nav noslēpums, ka daudziem bērniem trūkst uzmanības no pieaugušo puses, saskarsmes. Pieaugušajiem vienmēr trūkst laika vienkārši parunāties ar bērnu. Ko tad runāt par to, ka ar bērnu vajag spēlēties… Spēlējoties, bērni vairāk sāk domāt, kā pareizi rīkoties, ko drīkst teikt, ko nedrīkst, sāk atcerēties dažādas dzīves pieredzes situācijas, veic komentārus un secinājumus. Sarunās, bērniem notiek domāšanas, valodas veidošanas process, kā arī saistītās runas attīstīšana. Spēle ir viens no vislabākajiem līdzekļiem, ar kuras palīdzību pedagogam vieglāk atrast ceļu pie saviem izglītojamiem, palīdzēt viņiem vieglāk apgūt sociālās normas un sapratni par pieklājību.

            Interesanti organizēts laiks ar bērniem nosaka spēļu un spēles metožu izmantošanu. Bez speciālām pārrunām, caur spēlēm notiek sabiedriskās dzīves normu apguve. Pedagogi, kuri jau sāka pielietot spēles klasēs, dalījās ar savu pieredzi, stāstot, ka šis process tiešām ir ļoti aizraujošs.

Rakstu sastādīja Daugavpils logopēdiskās internātpamatskolas – attīstības centra

 izglītības metodiķe, logopēde Ilona Valentanaviča