Rotaļdarbība “Ko liksim galdā?”
Tuvojoties ziemai Daugavpils Stropu pamatskola attīstības centra 4. pirmsskolas grupa “Spārīte” kopā ar pirmsskolas izglītības skolotāju Olgu Bogdāni gatavoja kāpostu salātus skābēšanai. Rotaļdarbības “Ko liksim galdā?” norises laikā bērni kopā ar skolotāju iepazina salātu sastāvdaļas, pētīja dārzeņus, apguva to nosaukumus praktiskā darbībā ar tiem. Viens no svarīgākajiem rotaļdarbības posmiem bija darba plānošana. Plānošanas ir svarīga sastāvdaļa pašvadītas mācīšanās caurviju prasmes apguvē. Bērniem ir svarīgi iemācīties darboties, lai sasniegtu mērķi. Tāpēc rotaļdarbības dalībniekiem tika dots vienkāršs algoritms, kurš ļāva viņiem izprasts, ka darbība sastāv no vairākiem pēctecīgiem soļiem. Skolotāja kopā ar bērniem izstrādāja veicamo darbību secību balstoties uz iepriekš sagatavotiem attēliem. Attēli bērniem, kuriem vēl nav apgūta lasītprasme, palīdz asociatīvi atcerēties iepriekš izrunāto un izplānoto, jo nereti gadās tā, ka bērni darbības procesā tā aizraujas, ka aizmirst par norunām, secību, prasībām vai ko citu un dzīvo mirklī tagad un uzreiz. Protams, pats aizraujošākais darbs bija pati salātu gatavošana. Darbošanās ar rīvi prasīja lielu koncentrēšanās spēju, kā arī drošības noteikumu ievērošanu, kuri tika izrunāti pirms katra salātu gatavošanas soļa. Savukārt, pats jautrākais posms bija salātu mīcīšana. Pēkšņi no kāposta un burkāna parādījās sula, kas piesaistīja bērnu uzmanību.
Mīcīšanas laikā parādījās jauna sensorā sajūta, aiztiekot kaut ko slidenu un slapju, bērni sajutās saviļņoti, izskanēja dažādai emocionāli izsaukumi no “Ooo..” līdz “Veee..”. Kad pienāca bērnu kārta mieloties ar savu veikumu, bērnu viedokļi atšķīrās. Kāds labprāt nogaršoja, kāds atteicās pat mēģināt, bet kādu nevarēja vien noraut no salātu bļodas. Rotaļdarbība bija tikai viens no pirmajiem posmiem plānošanas prasmju apguvē, bet tas bija gards, aizraujošs un bērnu interesi veicinošs.
Sagatavoja: Z.Novicka