Pieredzes apmaiņas seminārs “Pedagoģiskā atbalsta sniegšana skolēniem ar dažādiem funkcionālajiem traucējumiem programmas “Vienotā skola” realizēšanā”

Daugavpils Stropu pamatskola – attīstības centrs – Rīgas 2.pamatskola

14.03.2024. Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra pedagogi – izglītības metodiķe I.Valentanaviča, skolas sociālā pedagoģe Nataļja Hvostova un sākumklašu skolotāja Olga Išimova uzstājās pieredzes apmaiņas seminārā Rīgas 2.pamatskolas pedagogiem par tēmu “Pedagoģiskā atbalsta sniegšana skolēniem ar dažādiem funkcionālajiem traucējumiem programmas “Vienotā skola” realizēšanā”.

Pieredzes apmaiņas semināra sākumā Ilona Valentanaviča sasveicinājās ar semināra dalībniekiem. Klātesošus I.Valentanaviča iepazīstināja ar Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra mācību programmu izglītojamo kodiem. Prezentējot skolas speciālista darbu ar skolēniem, kuriem ir nopietnas problēmas mācību vielas iegaumēšanā, I.Valentanaviča stāstīja par to, ka izglītojamajiem ir kognitīvo resursu – emocionālo un uztveres resursu nepietiekamība, šo procesu elastības trūkums, sakarā ar to notiek grūtības socializācijā, adaptācijā skolas vidē. Tika stāstīts par to, ka bieži var redzēt skolēnu komunikācijas procesu un spēju attīstības problēmas. Runas un valodas procesu veidošanās nopietnie traucējumi ved pie problēmām priekšstata par sevi veidošanā, apkārtējo cilvēku uztverē un sapratnē. Tika stāstīts par CNS darbības nepietiekamību, sarežģīto uzvedības formu un veidu briedumu, mērķtiecīgas darbības traucējumiem, ātra darba spēju un motivācijas izsīkumu skolēniem ar 58. un 59.mācību programmas kodiem. Izglītības iestādes vide ir ļoti atšķirīga no mājas vides, neskatoties uz to, ka daudz tika darīts mācību vides pielāgošanai skolēnu vajadzībām un atbalstam. Daudz izglītojamo, dienas, mācību iestādes grafika un režīma ievērošanas nepieciešamību pieņem ar lielu nevēlēšanos. Īpaši grūti izglītojamiem, kuriem ir augstāk minētie traucējumi. Semināra turpinājumā I.Valentanaviča stāstīja un rādīja konkrētus piemērus un didaktiskos materiālus programmas “Vienotā skola” realizēšanai, runāja par darba paņēmieniem, korekcijas darba iespējām pāriešanā uz pilnu latviešu valodas apmācību programmas realizēšanā. Tika piedāvāti materiāli un mācību darba veidi izglītojamo atmiņas procesu attīstībai, runas un valodas procesu attīstībai, tēlošanas prasmes veidošanai, leksisko un mācību materiāla apguvei valsts valodā. Tika parādīta video filmiņa par skolēnu dzīvi Daugavpils Stropu pamatskolā – attīstības centrā.

Pieredzes apmaiņas semināra turpinājumā vārds tika dots Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra sociālai pedagoģei Nataļjai Hvostovai. Viņa stāstīja par sadarbību un veicamo darbu ar izglītojamo vecākiem. Tika stāstīts par prevencijas pasākumiem izglītojamajiem, kuriem ir problēmas ar uzvedību, skolas iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem. N.Hvostova pastāstīja darba pieredzes piemērus, kur tika izskatīta tēma skolēnu ģimenes uzskatiem pret to, nesaprašanām par latviešu valodas apmācības vajadzību un aktualitātēm. Sakarā ar to rodas problēmas izglītības iestādēs, pedagogi satiekas ar bērnu pretestību pret valodas apguves nepieciešamību. Tika parādīta skolas dokumentācija, kuru ved sociālais pedagogs, skolas atbalsta komanda SAK un APU darbā ar izglītojamajiem un viņu vecākiem. N.Hvostova rādīja skolas darba plānu ar pasākumiem izglītojamo vecākiem.

Sākumskolas skolotāja Olga Išimova turpināja semināru, stāstot, ka mūsdienu skola ir liela pārbaude gan skolēniem, gan skolotājiem. Skolotājs ir šī mācību procesa organizētājs, plānotājs. Bet skolēnam aktīvi jāiesaistās mācību procesa izzināšanā, ne tikai atnākot uz skolu, bet mācoties pašam un mācot citus. Kas ir labi pavadīta stunda? Kad skolēns atnākot mājās, stāsta vai māca vai rāda, ko ir iemācījies skolā.

Jebkuram skolotājam ir skaidrs, ka bērna galvenais uzdevums ir mācīties, neņemot vērā viņa īpašības un veselības traucējumus. Lai bērna mācības norisinās sekmīgi un jēdzīgi – skolotājam ir svarīgi iesaistīt un ieinteresēt skolēnus mācību procesā, vērtēšanā un citas klases stundas aktivitātēs.

Strādājot ar bērniem ar garīgās veselības traucējumiem, jāsaprot, klasēs bērni ir ļoti dažādi, un skolotājam ir svarīgi gan strādāt pēc apstiprinātas mācību programmas, bet tajā pašā laikā darboties tā, lai visi klases audzēkņi ir iesaistīti, darbojas kopā ar citiem, tieši tāpēc, stundās mācību programma tiek modificēta, atvieglota un balstīta uz bērna spējām. Ļoti svarīgi veidot labvēlīgo vidi klasē, kurā rosinās bērnus izzināt un uzzināt, savaldīt savas emocijas mācību procesa laikā, apgūt prasmi sadarboties un līdzdarboties.

Protams, realizējot “Vienotās skolas” programmu jebkura skolotāja darbs ir izaicinājums. Jāprot pielāgoties, būt radošam, smaidīgam un sagatavotam. Bet, silda sirdi tas, ka bērni sāk stundas ar smaidiem, sagaida ar jauniem jautājumiem, interesējas par stundā ieplānoto, pēc savām spējām iesaistās stundās un priecē kaut vai ar vismazākiem sasniegumiem.

Semināra dalībnieki sirsnīgi pateicās Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra kolēģēm par piedāvātajiem materiāliem un pieredzi darbā.

Pieredzes apmaiņas semināra nobeigumā I.Valentanaviča visiem klātesošajiem novēlēja, lai katram izglītojamajam un pedagogam būtu gaiši, priecīgi Lieldienu svētki!

Rakstu sagatavoja Daugavpils Stropu pamatskolas – attīstības centra izglītības metodiķe I.Valentanaviča

 

“Skolēns ir aktīva un pašmotivēta persona.”, O.Išimova